Recenzie The Last Witch Hunter

Pentru fanii filmelor fantasy paranormale, ultimii câțiva ani au fost, dacă nu seci, măcar lipsiți de substanță. Ca full disclaimer, nu mă deranjează faptul că genul a fost adoptat în masă de către scriitorii și fanii young adult, doar că, din când în când, setea de un film supranatural pentru adulți rivalizează cu toți vampirii perfect manicurați.

Aici intră în scenă „The Last Witch Hunter”, ultimul film cu Vin Diesel în rolul unui Highlander-dar-nu-prea, însărcinat cu păstrarea echilibrului între oameni și vrăjitori. Povestea îl urmărește pe Kaulder, un vânător de vrăjitori care a fost blestemat cu imortalitate de către Regina Vrăjitoarelor în urmă cu aproape 800 de ani. Poreclit The Weapon / Arma de către asociații săi, el este un veritabil army-of-one care are grijă ca vrăjitorii să nu folosească magia împotriva oamenilor.

Pare o poveste simplă, liniară, repetată până la moarte și anostă, așa-i? Ei bine, dacă cineva a intrat în cinema așteptându-se la o capodoperă care transcede barierele timpului și spațiului…na, îmi pare rău pentru ei.

The Last Witch Hunter este un film pe care toți îl putem trece la plăceri vinovate, alături de alte filme similare ca Machete sau Pacific Rim, care nu sunt însoțite de pretenții mari și nu se iau prea în serios. Ia-ți popcornul, stinge becul la mansardă și bucură-te de ele, știind foarte bine că nu trebuie să intri după în dezbateri filozofice despre nemurirea ființei. Nu m-aș aventura să zic că va fi un cult hit, având în vedere faptul că părerile sunt împărțite, dar numai timpul va decide asta.

Dacă nu s-a observat deja, nu aveam prea multe așteptări in legătură cu acest film, ținând cont că Vin Diesel e mereu un risc 50/50. Totuși, restul distribuției este compusa din actori cotați foarte bine, care au demonstrat că pot duce scene grele în spate (Sir Michael Caine, Elijah „Not-Harry-Potter” Wood, Rose „Nu știi nimic, Jon Snow” Leslie).

În mare parte scenariul este simplu, liniar și se folosește de diverse arhetipuri bine cunoscute. Asta nu e un păcat cardinal la un film de popcorn, dar, totuși, au fost câteva momente în care îți doreai să notezi într-un carnețel negru cine a scris scenariul, să iei un bilet spre L.A. și să le bați obrazul scriitorilor supramunciți și subremunerați care au introdus niște replici de-a dreptul jalnice într-un film relativ echilibrat. Cinste lor, totuși, au reușit să aducă și umor în momente cheie, fapt ce mă face să îi iert (sau nu justifică costul unui bilet spre L.A.).

Datorită calității scenariului, personajele sunt și ele cam transparente și nu evoluează aproape deloc. Îmi pare rău că lui Vin Diesel nu i s-a dat material de mai bună calitate, pentru ca are o prezență impunătoare pe ecran, chiar dacă are doar 3 expresii faciale (supărat, straightface și mai puțin supărat). Totuși, rolul ăsta în mâinile altcuiva ar fi putut fi de-a dreptul insuportabil. Kaulder este convins că este un om bun care luptă împotriva răului, iar filmul nu se străduiește să îl prezinte altfel. Nu îți bagă pe gât vreo tentă morală în care cel bun devine un monstru pentru că vânează monștri. Nope. Kaulder e bun, vrăjitoarele sunt rele. Punct. Iar Vin Diesel știe să transmită asta fără să fie nesuferit sau să dea impresia că se consideră superior vrăjitorilor.

Rose Leslie, ca vrăjitoarea rebelă, se străduiește și ea din greu sa dea viață personajului ei, Chloe, dar nu are prea multă susținere din partea regizorului. Mi-ar fi placut sa văd ceva mai multă viață în acest personaj, mai ales că Rose este o actriță destul de capabilă, cum a demonstrat-o ca Ygritte în Game of Thrones. Măcar – și asta este un mare punct în plus ca progres la Hollywood – nu este doar o distracție vizuală și un interes romantic forțat pentru protagonist.

Din păcate, nici măcar Sir Michael Caine (Dolan 36th) și nici Elijah Wood (Dolan 37th) nu reușesc să insufle prea multa viață în personajele lor. Devine și mai amuzant când realizezi că Sir Michael Cane se regăsește iar în situația lui Albert din filmele cu Batman, doar că de data asta fără pompozitate și cu ceva mai mult umor. Nu înțelegeți greșit, ambii actori sunt foarte buni, dar au roluri mult prea mici ca să fie explicate în timpul limitat al filmului.

Dacă absența personajului lui Sir Michael Caine este clar explicată in film, de mai multe ori m-am întrebat de ce nu este și personajul lui Elijah în cadru și unde este el de fapt. Sunt mai multe momente pe durata filmului unde lipsa lui Dolan 37th este evidentă, iar de cele mai multe ori în care este în cadru, prezența sa este forțată, lucru care este cel mai evident în momentul culminant al filmului.

Singurul personaj care mi s-a părut bine pus în scenă este cel al Reginei Vrăjitoare, jucat de Julie Engelbrecht. Ca o Regină Vrăjitoare badass, își face treaba cu vârf și îndesat, chiar sub trei tone de machiaj care o fac de nerecunoscut. Una peste alta, ca personaj negativ, chiar îți lasă impresia că este egala lui Kaulder sau chiar o clasă peste el.

Efectele speciale sunt bine făcute si nu am observat probleme, deși sunt, pe alocuri, cam generice. Imaginea și cinematografia au câteva scăpări, dar sunt scuzabile în ansamblu. Am observat în două situații probleme de editare în care cadrele au fost lipite dezordonat, ori în care unghiul cadrului era forțat din dorința de a părea cat mai dramatic.

Scenele de acțiune sunt foarte bine realizate, astfel încât n-o să te plictisești pe toată durata filmului. Da, sunt scene de jump-scare, elemente de horror mixate cu fantasy și magie elementală, dar cumva, se potrivesc în ansamblul filmului și nu te lasă să te plictisești.

Nu vreau să vând The Last Witch Hunter ca un film excelent, nu mă înțelegeți greșit. Dar pentru ceea ce este el, un film cu elemente de supranatural și horror fără pretenții de premii cinematografice, este ușor de plăcut și distractiv. Dacă sunteți în pană de idei de filme pe care să le vedeți de Halloween, îl recomand, dar dacă căutați ceva care o să fie probabil la Oscar la anul, n-ați nimerit bine.

P.S. nu i s-a părut nimănui deranjant faptul că witches a fost tradus la noi ca vrăjitoare, deși e clar că sunt și vrăjitori printre ele?