RECENZIE Intors pe Dos/Inside Out

Când am auzit prima oară de noul proiect Întors Pe Dos/Inside Out m-am bucurat că Disney se mai gândeşte să îi lase şi pe animatorii Pixar să îşi arate măiestria, dar am fost şi oarecum sceptică pentru că ideea era inedită şi năstruşnică. Să te uiţi în mintea unei fete de 11 ani şi să-ţi dai seamă că toate emoţiile ei sunt personificate, ca să zic aşa, este cu adevărat ceva aparte.

Intors pe Dos afis

Aşa cum spun şi alţii, Pixar este unul dintre puţinele studiouri care este capabil să pună în practică o asemenea idee fără să cadă în penibil. Celălalt studio care poate face asta, dacă-mi permiteţi o mică pauză, este Laika. Chiar zilele trecute, când ieşeam de la avanpremieră, cineva din spate spunea ceva de alte proiecte Pixar inclusiv The Boxtrolls. Domnul meu, dacă citeşti această recenzie, The Boxtrolls este realizat de studiourile Laika, cei care au făcut ParaNorman şi Coraline. :D Cu plăcere!

Revenind, înaintea proiectării filmului am putut viziona scurt metrajul Lava despre care v-am povestit şi eu acum ceva vreme. Dacă atunci când a venit vorba de Inside Out, Pixar s-a achitat cu succes, nu pot spune acelaşi lucru despre animaţia Lava. Cu toata tristeţea, este ridicola. Un munte vulcanic singuratic îşi cântă cântecul de dragoste şi apoi apare o fata vulcan şi…şi. Nu zic mai mult ca să nu vă strict totuşi plăcerea. Poate unora le va plăcea shortul, poate eu sunt prea insensibilă, dar cert e că mulţi din sală au răs copios şi nu pentru că era menit să fie amuzant. Da, ideea poate părea drăguţă pe hârtie, dar animată… Nope. Tehnic vorbind este, ca întotdeauna, o mică operă de animaţie CGI, lucrată cu măiestrie cu ajutorul programului RenderMan care a şi fost lansat în variantă gratuită pentru proiectele non-comerciale. Dacă vă interesează detalii de culise despre realizarea acestui short, vă recomand acest interviu cu Bill Watral – Supervising technical director.

Lava

Dar destul despre Lava. Haideţi să ne întoarcem la subiectul principal al acestui articol şi anume minunatul film de animaţie Întors Pe Dos/Inside Out. Da, deja am dat un spoiler mare. ADOR FILMUL! Drăguţ, emoţionant, ingenios, colorat şi cu o poveste bine dezvoltată şi susţinută de personaje bine conturate. Din primele secunde ale filmului aflăm că mintea umană are un sediu central unde cele mai importante emoţii ne ajută să ne trăim şi apreciem viaţa. Riley (Kaitlyn Dias) este o fată de 11 ani care locuieşte cu mama (Diane Lane) şi cu tatăl ei (Kyle MacLachlan) în Minnesota. Viaţa ei este frumoasă şi fericită iar emoţia care conduce toate operaţiunile din sediul central al minţii ei este Bucuria (Amy Poehler). Lucrurile însă se schimbă când familia este relocată în San Francisco, iar Bucuria şi Tristeţea (Phyllis Smith) încep un conflic legat de amintirile frumoase ale lui Riley care devin triste la cea mai mică atingere a Tristeţii. În timpul unui moment de derută şi haos, Bucuria şi Tristeţea sunt aruncate în afara sediului central şi ajung in zona Memoriei de Lungă Durată. Frica (Bill Hader), Furia (Lewis Black) şi Dezgustul (Mindy Kaling) trebuie să preia conducerea în timp ce Bucuria şi Tristeţea, încărcate cu mai multe amintiri cheie, sunt nevoite să traverseze Tărâmul Imaginaţiei, Gândurile Abstracte şi Producţia Viselor pentru a putea să se întoarcă în sediul central. În tot acest timp, comportamentul lui Riley se schimbă şi problemele încep să apară.

inside-out-personality-islands

Dacă la începutul filmului ai impresia că acesta este doar un alt film tipic pentru copii datorită culorilor vii şi animaţiei vesele, pe măsură ce povestea înaintează tonul devine mai întunecat, animaţia la fel şi, astfel, ajungi, la sfârşit, să-ţi pui cu adevărat unele întrebări legate de tumultul la care am fost cu toţii supuşi şi la care sunt supuşi, emoţional, toţi adolescenţii. Într-o lume în care perioada adolescenţei este din ce în ce mai dezbătută în media, Inside Out reuşeşte să fie metafora perfectă pentru începutul adolescenţei şi să dea de găndit atât celor mai mici căt şi părinţilor. Eu, recunosc, că tot filmul m-am gândit la fiul meu, la cum va reacţiona el în anumite momente la adolescenţă, la cum voi reacţiona eu şi la cum vom reuşi să depăşim aceste momente fără a ne neglija sau abandona nici o emoţie, fie ea şi Tristeţea.

inside out

Filmul nu doar ne prezintă superficial un întreg univers al minţii umane, dar îl şi explorează atent şi cu detalii. În multe filme am văzut tendinţa de a prezenta o lume fantastică fără a intra în amănunte, lucru care mă enervează maxim. Aici avem parte de explicaţii şi, aşa cum am zis deja, metafore pentru multe zone importante ale minţii umane. Este, într-un fel, şi o lecţie despre cum este formată mintea noastră. Un mare thumbs up echipei pentru acest lucru. Poate veţi râde, dar mă face să mă gândesc la filmul şi seria animată Fantastic Voyage.

Şi că tot vorbeam de animaţii vechi, ideea principală a filmului este direct inspirată din short-ul Disney “Reason and Emotion” din 1943.

Cei de la Pixar au reuşit să preia ideea simplă a shortului şi să o transforme în ceva complex atât din punct de vedere al desfăsurării acţiunii cât şi tehnic. Contrastul dintre elementele perfecte din jur şi pielea pixelată a emoţiilor este unul dintre acele detalii care denotă atenţia deosebită a animatorilor Pixar care nu ratează şi nu lasă la întâmplare niciun element.

inside-out

În concluzie, Întors Pe Dos/Inside Out este, aşa cum au remarcat şi alţii, un clasic instant. O animaţie care iese outside of the box şi explodează pe marile ecrane în aplauzele tuturor. Mergeti să o vedeţi cu mic şi cu mare. Sunt mândră ca Desenele Copilăriei a fost partenerul media al acestei extraordinare poveşti! Aveţi la dispoziţie atât varianta dublată cât şi pe cea subtitrată.

Filmul „Inside Out / Întors pe dos” este distribuit de Forum Film România şi va avea premiera pe 19 iunie 2015, fiind proiectat în format 3D. Mulţumesc pentru minunata invitaţie.