Recenzie Sailor Moon Crystal 3: The Good, the Bad, and the Moonie

01 intro

Dupa ce noi doua (Teo si Ada) ne-am exprimat parerile despre episodul 1 si episodul 2 din Sailor Moon Crystal, a venit momentul sa incercam un mic experiment. Ceea ce am vrut noi sa facem este o recenzie comuna, reprezentand mai multe puncte de vedere ale fanilor de pe pagina Sailor Moon Romania. I-am rugat pe cei care ne urmaresc pagina sa posteze recenziile lor proprii – fie sub forma de recenzii propriu-zise, fie sub forma de comentarii. Iar noi urma sa facem o selectie a celor mai “captivante” pareri si sa le publicam in acest articol. Am primit multe raspunsuri, toate foarte interesante, si ne-a parut rau cand ne-am dat seama ca nu avem cum sa le includem pe toate in articol. Ne-am gandit si la metode de a “sparge” comentariile oamenilor si a le re-combina, insa structura multor texte nu ar fi permis o asemenea actiune iar rezultatul ar fi fost unul haotic. In final, am incercat sa selectam acele texte care includeau, sub o forma sau alta, opinii exprimate de mai multi. De asemenea, am avut grija sa includem si pareri pozitive, dar si pareri negative – de acolo am luat subtitlul “The Good, the Bad, and the Moonie”. La finalul articolului veti putea da jos un fisier PDF. care include si mini-recenziile care nu au ajuns pe aceasta pagina.

02 the good

****************************
Irina Irimescu

Cum Rei e personajul meu preferat din serie, nu pot sa nu-mi aduc si eu contributia cu privire la episodul de saptamana trecuta!

Povestea urmeaza linia din manga – asta ma bucura in continuare. Dar ritmul episodului a fost unul ciudat, sacadat. Cel mai mult am simtit o “ruptura” atunci cand, dupa lupta cu Jadeite, sar imediat inapoi la templu, fara nici o explicatie despre cum au iesit din Regatul Intunecat. Capitolele din manga sunt prea incarcate pentru a intra intr-un episod de 20 de minute… ramane de vazut cum vor evolua episoadele urmatoare.

Conturarea pesonajelor – Ami nu primeste elemente noi, cum era de asteptat, aici nu am nimic de comentat. Dinamica Usagi-Mamoru e un pic innabusita fata de manga. Nu ca nu s-ar atinge punctele de acolo, dar au facut-o intr-un mod grabit, fara atentia dorita. Sper ca o sa se puna mai mult accent pe ei doi in episodul urmator (sunt obligati sa o faca, oricum). Si, lasand ce-i mai important la urma, ajung bineinteles la Rei. Plus clar: e mai matura, mai aproape de cea din manga, nu o sa mai fie “comic relief“-ul juxtapus al lui Usagi si ma rog la Dumnezeu sa nu mai fie nici lesinata dupa baieti (nu ca am ceva contra baietilor – aveam ceva contra atitudinii ei din serialul original) . Minus? Parca-parca Rei de aici e un pic prea fragila – Rei din manga are manierele unei femei dintr-o familie din clasa de sus a societatii japoneze (este fiica unui politician japonez) – in care se pune accentul pe politete si pe mascarea emotiilor. Intotdeauna a facut o nota aparte fata de grupul Ami-Makoto-Minako, prin momente de eleganta elevata care iradiaza mai multa incredere in sine (si care o fac sa para uneori usor rece, distanta) dar si o melancolie ce ii da un parfum ca din alta epoca. Rei isi arata tumultul interior si in manga – mai ales in situatiile limita, dar o face parca cu o nuanta mai profunda. Si totusi sunt multumita de felul in care au conturat-o si vreau sa subliniez un detaliu delicios care marseaza pe educatia ei din manga: continua sa ii spuna lui Usagi “-san” dupa incidentul cu mama fetitei disparute, desi Usagi cu stilul ei copilaros ii spune direct “Rei-chan” sarind la o familiaritate care poate fi privita ca nepoliticoasa pentru cineva pe care abia l-ai cunoscut. Asta marcheza diferenta dintre cele doua: Usagi are caldura unui copil, care sare peste barierele sociale japoneze fara sa-si dea seama, Rei are impulsul de a respecta normele de purtare ale statutului ei.

Coloana sonora (in general, nu doar aici) are nota zece din partea mea, insertia vocilor corale creeaza intr-adevar o atmosfera epica si imi place. La fel si vocea actritei care o joaca pe Rei mi-a placut, mi se pare potrivita cu firea ei.

Animatia este neuniforma – cand desen si animatie superba, cand miscari si cadre oribile. Aici e principala bila neagra a episodului. Desi imi place noul stil (si ador fundalurile retro colorate cu acuarela), se vede ca a fost o treaba grabita – sunt unele cadre cu unghiuri prea ascutite, contururi prea colturoase, iar animatia sufera pe alocuri de miscari fara fluiditate sau distorsionari are membrelor. Rei este desenata foarte, foarte neuniform: cand arata superb (de exemplu: la inceputul episodului, cand este la templu, se vad niste cadre superbe cu ea), cand arata hidos (acolo unde se punea si mai mult accent pe ea, in momentul confruntarii cu Jadeite au desenat-o oribil in cateva instante – forma triunghiulara a fetei si ochii mari si exagerat de indepartati o fac sa arate ca hibridul din Splice – pentru cine a vazut filmul – nu ca om!). Sailor Mars sufera de aceeasi neuniformitate: transformarea 3D este su-per-ba, cea mai frumoasa din cate am vazut pana acum (animatie, unghiuri de filmare, muzica, TOT)! Dar tirada de dupa, cand se prezinta – vai, de mine, mi-am pus mainile in cap: asa miscari sacadate si cadre diforme strica tot farmecul….. Am fost foarte-foarte dezamagita de asta, mai ales pentru ca animatorii arata la inceput ca SUNT capabili sa o deseneze frumos – zici ca cei care au facut animatia 3D si cei care au facut pasajul de apoi sunt din universuri paralele.

Apropo de defectele de desen si animatie AICI o sa punctez o greseala de marketing din punctul meu de vedere: daca s-au grabit cu productia si ne mai si lasa doua saptamani intre episoade, e la mintea cocosului ca fanii vor toca fiecare episod si-n dunga si vor descoperi absolut toate erorile. Daca le lansau mai des – sa zicem la o saptamana, ne-ar fi mutat mai repede atentia si poate ar fi fost mai putin rumegate detaliile. Inteleg ca studiourile de productie nu-s institutii de caritate si e in interesul lor sa o intinda cat mai mult ca sa-si vanda triliardele de produse cu care inunda deja piata (se castiga mai mult din aceste derivate decat din serialul in sine! – vezi alte francize precum Star Wars). Dar aici, cred, au facut un faux-pas!

Verdict final: recunosc ca am avut asteptari prea mari de la acest episod ca sa fiu pe deplin multumita si m-a lasat cu un sentiment cam ambiguu, dar totusi a avut momentele lui de glorie. Iata deci ca nu pot sa zic ca sunt dezamagita de noua serie si voi astepta cu o nerabdare la fel de mare episodul urmator, in speranta ca o sa transpara cat de cat atmosfera superba din manga!

MarsAnunt

**************************************
Cristina Gheorghe

Grafica transformarilor este intr-adevar minunata. Se simte efectul 3D, si se poate observa chiar bine pe Hulu, dat fiind ca nu se vede pixelat. In schimb ma deranjeaza grafica anumitor faze si ipostaze pe care le au in miscare, sau de expresie. Plus ca unele emotii ce vor sa le transmita, nu se simt din cauza ca nu sunt atat de accentuate ca in animeul din ’92. Ipostazele “poza in schimb imi par exagerate, in sensul ca mai un pic si-si rup toate incheieturile. Imi pare rau ca nu au mentinut faza din manga din autobuz in care Mamoru isi da seama ca intr-adevar Luna poate vorbi si faza cand se uita la Usagi si-si spune (cu voce tare) “Sailor of Justice”. Dar probabil legat de “descoperirea identitatii” ne pregatesc ceva in urmatoarele episoade. O bila alba pentru atacuri; insa o bila neagra pentru scenele “sarite” asa de la o faza la alta. Adica acum urla Rei la doamnele acelea, si in secunda urmatoare a aratat cadrul general cu ele deja disparute si pac se pune si povesteste despre autobuz. Macar 2-3 secunde daca aratau cum pleaca alea de la templu era ok. Se legau scenele intre ele. Imi plac imaginile care au o continuitate. Per general: Episodul cu numarul 3 a fost mai reusit decat 2, pentru ca nu a fost atat de static. S-au petrecut totusi mai multe si totodata producatorii si regizorii ne-au oferit mai multe efecte si scene reusite decat in cel de-al II-lea. Dar hey! Ce mai conteaza?! Intr-un final suntem mega-entuziasmati ca le revedem!

LunaShield

*********************************
Ana Maria Dinu

Mi-a placut foarte mult si acest episod. Deja incep sa se vada diferente evidente intre manga si aceasta noua viziune anime si sunt super incantata. Mentionez 2 momente diferite: scena din autobuz si intalnirea dintre Jadeite si Sailor Senshi. A fost tare draguta faza cu Usagi si Mamoru in autobuz, desi s-a derulat un pic cam rapid pentru mine. Diferentele au aparut in momentul in care Mamoru a intrebat-o de ce vb singura (haha!) si atunci cand Usagi a folosit-o pe Luna pentru a ascunde faptul ca era rosie precum racul. Si acum imi apare un zambet pe buze… Numai Usa noastra draga putea sa se gandeasca la o faza ca asta. Cand esti emotionata foloseste pisica drept paravan! Insa, personal, as mai fi adaugat un pic de dialog intre cei doi. Si acum al doilea moment care m-a incantat: nu a murit Jadeite, ta-daaa! Am asteptat cu nerabdare sa vad daca va fi identic cu manga sau isi vor pune amprenta personala, si nu mi-au inselat asteptarile. Acum orice s-ar intampla sigur nu ii mai pot da soarta din manga. A fost minunata transformarea lui Rei si parca nu este asa de nesuferita ca in anime-ul anterior. Nu ma intelegeti gresit, nu imi displacea Rei din primul anime, insa era cam rautacioasa cu Usagi. Stiu, stiu, o sa sara fanii ei sa spuna ca oamenii care se iubesc mult se tachineaza, dar asa mi s-a parut mie si imi mentin teoria. In plus, au aparut inimioarele in ochi, oameni buni. Acum sper sa ii apara si cand il vede pe Mamoru, nu doar cand le vede pe fete. Nu ma deranjeaza faptul ca au aparut in momentul in care a vazut-o pe Rei, fiindca Usagi din manga este asemanatoare. Ii place tot ce e frumos, nu conteaza ca sunt fete, baieti sau lucruri. Ce imi displace la SMC este faptul ca sunt prea scurte episoadele. Vreau mai muuuult! Nu, serios acum, doua lucruri ma deranjeaza: scenele se deruleaza prea rapid si uneori personajele nu sunt foarte bine desenate. Insa am trecut peste aceste lucruri fiindca este un anime bine realizat, grafica este in general foarte frumoasa si ne tine cu sufletul la gura sa vedem ce se intampla in continuare. Urmatorul episod cred ca va fi number 1 pentru foarte multa lume. Balul unde Mamoru o saruta pentru prima oara pe Usagi este unul dintre cele mai frumoase momente din toata povestea lor de dragoste… care abia a inceput.

03 the bad

****************************
Ana Pacuraru

Cred ca o sa fiu singura cu mai multe bile negre decat albe. Pentru mine, si o spun cu mare regret, contrar multora, fiecare episod este o dezamagire. Au vrut un reboot, sa modernizeze seria dar in acelasi timp sa “stick with the original” manga si sa se concentreze mai mult, de ce nu, pe publicul adult. DAR in opinia mea s-au prezentat penibil si in loc sa aduca un omagiu seriei… in momentul de fata mi-e rusine sa spun ca sunt moonie. No wait, sunt, insa raman moonie seriei vechi.

Din punct de vedere grafic, al animatiei, s-au concentrat, intr-adevar, sa faca “badass” si “awesome” scenele de transfomare si sa aduca imbunatatiri conform schimbarilor ce s-au adus odata cu trecerea deceniilor. Dar, in rest… parerea mea, totul pare tratat cu superficilitate. Fiecare scena parca este desenata de niste amatori fara talent si fara vreun simt al esteticii. Inteleg ca mai nou asa este moda in animeuri si ca asa sunt majoritatea, dar risc sa contrazic aceste lucruri. Daca asa cred ei ca este atractiv, popular, asta nu insemana ca este si corect sau de apreciat. Si nu inghit argumente de genul “s-au inspirat” din manga si au vrut ca totul sa fie cat mai aproape si identic de stilul de desen din manga, pentru ca nu e asa. Am citit si recitesc si ma incanta modul de desen din manga. E feminin, intr-adevar se merge pe corp subtire si suav…dar nu se compara cu alien-look din noul anime Sailor Moon. Sunt la propriu extraterestrii cu probleme ici si colo de strabism (si vorbesc serios, intr-un close-up pe Usagi, in scena din autobuz cand ea se uita pe furis la Mamoru, chiar pot sa vad un oarecare strabism, ceea ce-mi demonstreaza ca se pierd total in “talent” si habar nu au sa “manuiasca” un program PC, sau “ain’t nobody got time for that” style).

Revenind la ceea ce spuneam mai devreme, am mai urmarit si eu alte animeuri recent scoase, animate in stil modern, si nu se compara cu modul in care lucreaza cei de la SM. Pana acum fetele par pline de “colturi” acolo unde nu ar trebui sa fie colturi, sunt plastifiate si fara continuitate in miscare. Par sacadate, fara viata si cu zero emotie, zero body language. Apropo, saraca Luna… Ma mir ca autoarea nu si-a dat un mare facepalm cand a vazut cum au de gand sa o deseneze pe Luna, sau ca ea a acceptat sa fie facuta asa. Poate sa fie 3 animale in acelasi timp si parca au scos-o dintr-o punga de pufuleti. Nici daca as avea 5 ani eu personal nu puteam sa o desenez pe Luna atat de execrabil. Marimea ochilor ei este la acelasi nivel cu marimea ochilor unui om, ai lui Usagi sa zicem, si nu e-n regula. Desen ca desen, dar fiti un pic realisti. Numai copiii sunt atat de paraleli cu realitatea. Iar boticul constant de atunci cand tace e penibil… Luna este si ea un leader in primul rand, un fel de responsabil, este mai matura ca multe senshi uneori si cu toate astea aratand asa nu o ajuta sa para a pisica ci a un copil dragalas si naiv. Varianta din vechia serie este foarte reusita. Ar fi trebuit , daca nu prin povestea plictisitoare de la inceput, sa ne emotioneze si sa ne cucereasca din punct de vedere vizual si auditiv (asta e alta poveste) pana se intra mai mult in paine. Sa fie totul a piece of art… But no… Mi se pare ca animatia face totul sa para foarte copilaresc si de prost gust si ca toate fetele de acum 20 de ani, in ziua de azi sa aiba IQ-ul de 20.

Si cel mai mult ma zgarie vocea lui Usagi. Inteleg, awww hai sa o aducem pe aceeasi actrita a vocii lui Usagi de acum 20 de ani, da, da, ce dragut… but… no. Femeia e batrana acum. Are capacitatea sa-si controleze vocea asemenea unei pisici anesteziate. Parca are un ghem de blana in gat. I s-a schimbat vocea si ar trebui sa se pensioneze. Din nou, folosesc acelasi termen, nu este deloc “estetica” calitatea vocii ei. Este enervanta! Ma zgarie pe timpan. De ce nu ia nimeni o masura? So yeah. Am slap-uit destul… nu m-am putut abtine. Sorry guys, that’s my opinion. Sunt destul de dezamagita si mi-ar fi placut sa fiu mai organizata in idei…

PoorKitty

****************************
Dan Danf
(raspuns Anei Pacuraru)

Interesanta opinie. Credeam ca numai eu sunt dezamagit in proportie de 90% de ceea ce se vrea a fi “new wave” (ma refer la animatii, culori, miscare). Iar Rei, in anumite ipostaze, seamana foarte bine cu Setsuna din seria veche. La fel am spus si eu: e un proiect grabit, neslefuit, dar trebuie sa-i dam o sansa, pentru a vedea elemente noi, din manga, care nu au fost prezente in vechiul anime, pe care il ador din toate punctele de vedere. Personal, daca as fi fost autoarea, n-as fi acceptat un astfel de proiect, construit asa. Chiar Teo si Ada (admins pagina) au precizat in recenzie ca Sailor Moon Crystal a fost produs in studiouri mai mici apartinand lui Toei, si nu in cel principal, de unde probabil ies animatii mult mai inspirate, gandite pe termen lung. Ar fi si asta un raspuns la modul cum au fost create personajele noii serii.

JadeiteMars

****************************************
Sailor Moon Romania
(precizari suplimentare adaugate raspunsului lui Dan Danf)

Si din studioul-mama ies proiecte cu multe erori de animatie. Toei e cunoscut ca unul din studiourile “cheap“, care pune cantitatea inaintea calitatii. A se vedea Precure cu peste 500 episoade desi este un anime in cel mai bun caz mediocru – dar care are o audienta stabila. Si atata vreme cat isi mentine cota dorita de rating, Toei vor continua sa faca sezoane Precure. Din cauza asta Sailor Moon a cunoscut o pauza de 9 ani in Japonia si acum primeste doar un proiect de Internet, chit ca este o franciza de “cult” la nivel international. SuperS (sezonul 4) a fost un dezastru in privinta rating-urilor (tot din cauza deciziei Toei de a indrepta sezonul spre o audienta de varsta mai mica decat au avut primele trei serii). Iar Stars aproape ca nu a mai fost facut: echipa originala a renuntat la proiect si sezonul a fost preluat de altii. Iar din cauza problemelor de licenta avem astazi numai sezonul 5 cu o melodie de generic diferita de “Moonlight Densetsu. Drama live-action PGSM a fost o incercare de a reinvia franciza Sailor Moon. Nu a fost niciodata planificata lansarea mai multor sezoane, dar chiar si-n conditiile astea, primul (si singurul) sezon a avut rating-uri mici… Iar oamenii astia daca nu vad profitul renunta la proiect sau il fac de mantuiala.

Iar Sailor Moon este totusi un proiect in care clar vad potential, pentru ca inca nu-l cedeaza altora – valabil si in ceea ce priveste marfurile. Toate marfurile Sailor Moon sunt fie de la Bandai, fie de la Banpresto, sau din proiecte “comune” ale acestor firme cu altele (cum sunt facute cosmeticele si hainele acelea scumpe si urate). Megahouse este si el proprietate Bandai. De aceea nu preia, sa spunem, Max Factory sau Good Smile Company, personajele Sailor Moon pentru a le lansa niste figurine mai de “doamne-ajuta“. Deci… pentru moment licenta Sailor Moon este INCA intr-un fel de purgatoriu unde Toei nici nu vrea sa renunte la drepturi, dar nici nu face ceva “fantastic” cu ele. Ma mir si ca avem “Crystal” asa cum il avem, si de aceea si speram noi sa-i multumeasca pe “uratii” astia de la Toei rating-urile online ale anime-ului, ca altfel stim ca or sa renunte la proiect inainte de a atinge toate arc-urile. Macar pentru “plot” sa-l continue, indiferent de animatie si transformari – sa vedem ce considera Naoko versiunea “ultimate” a povestii ei…

04 the moonie

Dorim sa le multumim tuturor celor care au scris pentru aceasta recenzie, indiferent ca textele lor au ajuns sau nu pe site. Daca descarcati acest PDF puteti citi toate parerile pe care le-am primit de la fanii Sailor Moon, pentru acest articol:

The-Good-the-Bad-and-the-Moonie

Vom repeta si pe viitor exercitiul, insa probabil cu un alt tip de organizare pentru a lega informatiile si parerile mai omogen unele cu altele. In ceea ce priveste parerile exprimate mai sus, speram ca au pictat o imagine cat mai completa a starii fanilor Sailor Moon romani, din acest moment.

tumblr_n9su03K7sg1tcfvsho1_500