Recenzie: Guardians of the Galaxy (2014)

guardian-of-the-galaxy-poster1

Aseara am fost la avanpremiera filmului “Guardians of the Galaxy” si trebuie sa recunosc ca m-a surprins placut. Nu prea am experienta cu benzile desenate americane – nu pentru ca as avea ceva impotriva lor, dar pentru ca nu am timp de titlurile cele mai cunoscute, care au sute de volume la activ. Este o lume a celor cu adevarat pasionati de subiect, iar ei sunt si publicul-tinta al filmelor Marvel si DC. Acestea fiind spuse, am vazut intr-adevar o mare parte din filmele care apartin acestor doua brand-uri – unele imi plac, altele ma plictisesc, dar in general toate-mi lasa senzatia ca-mi scapa ceva, pentru ca nu sunt la curent cu sursa originala a povestii (benzile desenate)… Mai ales cand este vorba de un titlu foarte cunoscut si cu numeroase adaptari diferite, precum “Batman”, “X-Men” sau “Spiderman”.

Ei bine, cand Marvel a anuntat ca urma sa produca un film “Guardians of the Galaxy”, reactiile au fost negative. Critici de film, fani Marvel si jurnalisti “business” – cu totii spuneau ca firma isi asuma un risc enorm bagand bani intr-un film despre niste eroi cu o istorie scurta (echipa pe care o vedem in film nu a aparaut in benzile desenate in aceasta formula decat incepand cu 2008) si pe care foarte putini ii cunosc. Ei isi bazau premonitiile pe ideea familiaritatii ca reteta de succes: daca publicul este familiarizat deja cu personajul, va dori sa se duca la cinema sa-l vada. Pe de o parte, anumite esecuri din anii trecuti par sa confirme aceasta teorie. Dar pe de alta parte… mai tineti minte cum in deschiderea recenziei pentru “Maleficent” ma vaicaream ca tot ce iese din studiourile Hollywoodiene in ultima vreme este sequel-prequel-reboot-remake-etc? Este posibil ca succesul acestui film sa se datoreze tocmai plictiselii pe care repetivitatea asta a bagat-o-n public. Pentru ca intr-adevar, filmul a avut un succes rasunator la box-office, scotand conform Box Office Mojo 94 milioane dolari la nivelul Statelor Unite si 66 milioane dolari international… numai in primul weekend.

Filmul nu este ceva ground-breaking din punct de vedere al actiunii. Ai o echipa de personaje “bune”, un villain care e pus pe distrugere ca asa i-a casunat lui, discursuri eroice, impuscaturi, explozii, tradari, impacari, nave spatiale, un razboi si un mesaj despre prietenie si munca in echipa. Insa nu devine niciodata plictisitor pentru cei care nu sunt fani ai genului, pentru ca “Guardians of the Galaxy” are doua puncte forte accesibile oricui: personajele si umorul. De fapt personajele fac filmul, iar fara ele nu ar fi decat o alta simfonie de efecte speciale si fire narative cliche.

4001862-5196891396-guard (1)

Peter Quill, aka Star-Lord este personajul principal. Este un hot/pirat care fura un obiect pretios si incearca sa-l vanda pe la spatele sefului sau, astfel devenind nu numai tinta sefului, dar si a altor personaje care vor ceea ce el a furat. El este personajul “uman” al filmului. Aduce cu sine un umor “goofy”, referinte din cultura pop si o personalitate in general vesela. Gamora este personajul feminin verde jucat de Zoe Saldana (care in Avatar fusese personajul feminin albastru). Este pusa pe razbunare din cauza istoriei personale, este foarte serioasa si foarte bataioasa… si desi exista scene cu potential de “romance” intre ea si Quill, acestea fie sunt transformate in gluma din cauza atitudinii ei reci, fie nu sunt duse atat de departe incat sa dea filmului un fir narativ romantic. Rocket Ratonul este un maniac al armelor, este sarcastic si adeseori pare a fi vocea interioara a spectatorului care glumeste pe seama vreunui moment “serios” si “dramatic” din film. El incepe prin a-l vana pe Peter Quill pentru banii de recompensa. Drax este un nene foarte suparat pentru ca villain-ul i-a omorit familia. Si el e pus pe razbunare dar mai mult incurca lucrurile pentru restul echipei; iar seriozitatea lui iesita din comun este sursa unui umor de situatie mai simpatic decat personajul care-l produce. Iar Groot este… adorabil. Este prietenul/pet-ul lui Rocket Ratonul si este un fel de “Hodor” (“Game of Thrones”/”A Song of Ice and Fire”): multa forta fizica, o personalitate de “copil”, si incapacitatea de a spune mai mult de trei cuvinte. El este omul-copac. Cu toate astea, este un personaj mult mai simpatic pentru spectator si mult mai important pentru actiune decat este Hodor, si data fiind o scena din timpul genericului sunt destul de sigura ca peste trei luni magazinele vor fi pline de jucarii si figurine cu Groot dansand. O sa vedeti voi. Pun pariu ca o sa va doriti si voi unul.

Villain-ul Ronan the Accuser este din pacate un personaj cam neinteresant. Discursurile lui, motivatiile si felul sau de a vorbi il fac foarte, foarte “campy”: parca este rupt din paginile TVtropes.org sau din filmul “Dungeons and Dragons”. Acest personaj si cateva din scenele dramatice (cum ar fi “discursul dinaintea luptei) luate in gluma chiar de persoanjele principale, dau insa senzatia de “campiness” voit. Sau cu alte cuvinte, insusi filmul glumeste pe seama sa, nu se ia PREA in serios, stie cand jongleaza cu clichee si iti spune si tie “da, am facut lucrul asta… si pana si ratonul e de acord ca-i caraghios”.

Mi-a fost imposibil sa nu compar macar ocazionalGuardians of the Galaxy” cu “The Avengers” de acum doi ani. Amandoua sunt filme Marvel care reunesc echipe de eroi, luptand impotriva unui villain care a pus mana pe un obiect foarte puternic. Insa “Avengers” avea in spatele sau o intreaga serie de filme cu personajele acestea, astfel incat pentru a te bucura 100% de film, trebuia sa fi vazut inainte “Captain America: The First Avenger”, “Iron Man”, “Iron Man 2”, “Thor” si “The Incredible Hulk”. De asemenea, comparativ cu “GotG“, echipa din “Avengers” nici nu era asa de uniforma, unele din personaje avand doar rolul de a “umple spatiul” (Black Widow, Hawkeye), iar unele fiind mult mai interesante si carismatice (Iron Man, Thor) decat altele (Hulk). Asadar, mi se pare ca “Guardians of the Galaxy” iese in evidenta prin accesibilitate – oricine se poate bucura de film, chiar daca nu a citit benzile desenate sau nu a vazut alte cinci filme inainte.

In ceea ce priveste prezentarea… Efectele speciale sunt bineinteles fantastice. Merita vazut in varianta 3D sau intr-o sala IMAX. Costumele si machiajul sunt si ele reusite; iar din punct de vedere al muzicii, coloana sonora este adeseori alcatuita dintr-o compilatie de “awesome hits” pe care Peter Quill o are de la mama lui.

Guardians of the Galaxy” isi are premiera oficiala in Romania maine, 8 august 2014.