Recenzie: Sailor Moon Crystal ep. 2 si Moon Pride

Screenshot 2014-07-23 23.31.54

Sambata 19.07 am facut din nou cunostinta cu Ami Mizuno si am descoperit ca… SOC! Ea este a doua Sailor Senshi, reprezentanta elementului “apa“, si “creierul” grupului condus de Sailor Moon! Acum ca au trecut deja cateva zile de la aceasta revelatie, a venit timpul pentru o recenzie à la Desenele Copilariei / Sailor Moon Romania.

Permiteti-mi sa incep recenzia acestui episod cu o mica explicatie. Cateva din comentariile postate pe pagina noastra FB au exprimat nemultumiri legate de continutul acestor prime “acte”; pentru ca actiunea este aproape identica cu cea a episoadelor introductive pentru Moon si Mercury din vechiul anime al anilor ’90. Este normal sa se intample asa, pentru ca acest nou anime doreste sa fie versiunea “ultimate” a povestii lui Sailor Moon, urmand cu sfintenie manga lui Naoko Takeuchi dar facand apel si la lucruri pe care ea a vrut initial sa le includa in manga si nu a putut fie din cauza timpului, fie a editorilor. Vechiul anime a inceput si el prin a urma manga, insa mai tarziu au aparut diferente – si de aceea a fost necesar un reboot. Iar PGSM (drama live-action “Sailor Moon”), unde Naoko chiar a avut un cuvant de zis (spre deosebire de adaptarea anime originala, unde spre final ei nu i se mai spunea nimic despre evolutia anime-ului), a inceput cu primele 4-5 episoade identice cu manga, pentru a o lua dupa aceea intr-o directie cu totul diferita. Primele episoade sunt la fel in manga, vechiul anime, PGSM si acum Crystal. Dar asta nu inseamna ca va continua asa pana la final! De fapt, peste o saptamana urmeaza sa vedem episodul introductiv pentru Sailor Mars; apoi urmand manga ar trebui sa fie episodul de bal mascat care a fost adaptat si in anii ’90… si dupa aceea manga deja se rupe de vechiul anime, introducerea lui Sailor Jupiter fiind diferita in anime-ul ’90 fata de cea din benzile desenate. Si sa nu uitam ca mai exista si teoria includerii povestilor scurte precum “Casablanca Memory” in cronologia Crystal. Ce inseamna toate astea? Pe de o parte inseamna ca povestea “in mare” nu se va schimba fata de ceea ce stiam din copilarie. Usagi tot va descoperi ca este reincarnarea lui Serenity, si tot va invinge acelasi set de personaje negative. Insa modul in care vom ajunge acolo va fi un pic diferit – si poate, chiar un pic diferit de ceea ce stim acum din manga, daca e sa ne luam dupa scenele de “vis”, videoclipul “Moon Pride” si chiar dupa ceea ce a facut musical-ul “La Reconquista”. Este posibil ca scenelor despre Moon Kingdom (Silver Millennium) sa li se aloce acum mai mult timp si mai multa atentie.

Screenshot 2014-07-23 23.32.29

Screenshot 2014-07-23 23.33.14

Ca urmare a faptelor expuse mai sus… Da, episodul 2 din Sailor Moon Crystal seamana ca actiune cu cel din vechiul anime si cu cel din manga si PGSM. Iar episodul urmator, despre Sailor Mars, va fi si el asemanator cu ceea ce stiam deja, actiunea invartindu-se in jurul unui autobuz “blestemat”. Insa in acest al doilea episod deja incep sa apara diferente intre Crystal si manga. Ne este data o introducere pentru personajul Mizuno Ami, iar singuratatea acesteia devine evidenta rapid. Cele cateva minute introductive adaugate o umanizeaza, si subliniaza o problema pe care personajul o are de infruntat abia mai tarziu in anime-ul vechi: convingerea ca singurul ei atuu este inteligenta. In timpul luptei insa, Sailor Moon nu-si mai foloseste agrafele de par pe post de “darts” pentru a opri hartiile “ucigase” asa cum a facut in manga, si acum acestea o lipesc de perete, de unde o salveaza Tuxedo Kamen. Inca un element absent din manga este “Sailor Moon Kick”: in panel-urile benzilor desenate, Tuxedo Kamen o ridica in brate iar ea se foloseste de aceasta miscare pentru a-i trage monstrului un ditamai sutul. In Crystal, Tuxedo o ia in brate dupa ce o scapa de “hartiile posedate” si o lasa imediat jos. Un element comun al anime-ului nou si al celui vechi este faptul ca Ami nu se transforma spontan in Sailor Mercury, ci isi striga fraza de transformare tinand pixul dat de Luna.

Screenshot 2014-07-23 23.29.20

gif01

Transformarea in sine este scurta, dar reusita – poate mai reusita decat cea a lui Sailor Moon. Ami este invaluita de apa generata 3D, acesta se infasoara in jurul ei si devine apoi material textil. Dupa cateva secunde modelul 3D Sailor Mercury deja ajunge in pozitia ei finala cam stangace si transformarea este gata. Apoi Mercury isi spune fraza introductiva, animatia trecand din nou in domeniul 2D. Animatia acestor introduceri, precum si a atacurilor, este foarte fluida. Si apropo de atacuri, iata un lucru pe care Crystal il face foarte bine: pare sa nu mai foloseasca atacuri “stock footage” – sau macar nu a folosit asa ceva pentru “Moon Tiara Boomerang”, animatia fiind diferita in acest episod fata de primul. Speram ca si pe viitor animatia atacurilor sa fie diferita de la un episod la altul, pentru ca “stock footage” nu numai ca devine plictisitor dupa o vreme, dar si mananca din timpul alocat episodului. Desigur ca transformarile sunt stock, dar a lui Mercury este scurta (deci probabil si celelalte trei vor fi la fel) iar a lui Moon probabil va fi scurtata dupa cateva episoade. Efectul de “apa” folosit in acest episod arata foarte bine (transparenta, lumniozitate, reflexii) si speram ca si elementele celorlalte fete sa fie la fel de “wow“. Singura problema este ca la o rezolutie mica imaginea se “sparge” si devine foarte pixelata – in consecinta, SMC este genul de anime la care trebuie sa te uiti la rezolutie buna.

gif mer

Screenshot 2014-07-23 23.33.19

Screenshot 2014-07-23 23.32.08

Grafica este bineinteles similara primului episod: culori pastelate, fundaluri pictate in acuarela, o anumita eleganta a personajelor. Tokyo continua sa arate foarte bine, si din ceea ce am vazut pe internet prin diverse postari care compara locurile reale cu echivalenta lor animata, orasul este chiar idealizat in Sailor Moon Crystal. Personajele noastre se intalnesc in rarele oaze de verdeata din oras, creand impresia unui cadru urban mult mai “prietenos” decat este el in realitate. Iar atmosfera este mereu bine sugerata. De exemplu, scenele care au loc in Dark Kingdom… Si in anime-ul vechi interioarele castelului Dark Kingdom erau de inspiratie acvatica (mai exact, imitau viata infricosatoare de pe fundul oceanului); insa acum ai mai degraba senzatia ca ai intrat in Cisterna Basilica: coloane, arce, lumina difuza, tenta de verde care sugereaza frigul si umezeala… si desigur muzica corala. Nu este neaparat “mai bine” (si clar nu este “mai rau”), dar e”diferit“. Probleme de grafica nu apar decat la nivelul personajelor: uneori fetele lor sunt “derpy” sau strambe, cu un ochi mai sus decat celalalt. Nu este insa cazul sa disperam, pentru ca anime-urile in mod normal corecteaza aceste probleme pentru lansarea DVD/Blu-Ray (si cand zic “in mod normal”, vreau sa spun ca si titluri precum “Attack on Titan” sau “Madoka Magica” si-au corectat greselile pentru lansarea “finala” a episoadelor). Trebuie de asemenea sa tinem mereu cont de faptul ca acesta este un serial produs pentru distributie online, ceea ce inseamna ca nu are parte de finantarea vreunui post de televiziune. Iar conform genericului, cei care lucreaza la SMC nu sunt animatorii studio-ului mare “Toei” (pentru care anime-ul prioritar este PreCure in momentul de fata), ci doua studio-uri mai mici cu care acestia colaboreaza. Sailor Moon Crystal nu este proiectul de buget mare la care se asteapta unii, deci nu ar fi corect sa-l judecam ca atare. Ramane, deci, sa vedem cate din greselile vechi vor fi corectate odata ce animatorii vor fi scapat de povara “deadline-ului“.

Muzica de fundal nu mai este asa de dramatica in timpul scenei de lupta (spre dezamagirea mea), dar se mentine “in forta” atunci cand actiunea ne duce prin Dark Kingdom. Unde, apropo, Jadeite ne linisteste in privinta “look”-ului sau. Daca in episodul anterior am vazut un singur frame in care aparea Jadeite si am concluzionat ca arata ca un frate “evil” de-al lui Helios, acum vazandu-l furios si animat ne-am mai linistit putin. Design-ul sau este potrivit unui baiat de varsta lui Mamoru – iar relatia celor patru Shitennou cu Endymion este asemanatoare cu relatia dintre Serenity si cele patru Inner Senshi, deci o echivalenta de varsta este binevenita. Nu incape indoiala ca SMC prefera o abordare “shoujo” a personajelor sale masculine, in timp ce anime-ul clasic facea personajele masculine sa para poate prea… in varsta. Cel mai bun exemplu este desigur insusi Mamoru, care in trecut arata ca un “barbat” in toata firea – in manga nefiind decat o diferenta de 2-3 ani intre el si Usagi.

Screenshot 2014-07-23 23.10.10

Screenshot 2014-07-23 23.05.48

In ceea ce priveste umorul… Au fost multi care au plans pe tema asta cand a aparut primul episod: se purtau de parca esenta Sailor Moon se afla in acele cadre in care animatorii in loc sa se complice exprimand sentimente prin fata personajului, aplica o formula caricaturala. E destul de clar ca in Sailor Moon Crystal vom vedea foarte putine scene cu astfel de “umor”, dar iata ca in episodul 2 cateva au inceput sa se faca simtite. Iar acum ca ne cunoastem mai bine personajul principal, incepem sa vedem si cum fata lui Usagi exprima frica sau fericire fara insa a fi exagerat de caricaturizata, asa cum era in anii ’90. Noua ni se pare un echilibru okay. Caricaturile exagerate sunt potrivite primului anime (care nu pleaca nicaieri – ba dimpotriva, tocmai au inceput pre-comenzile pentru setul de DVD-uri remastered si re-dublate in engleza). Acela avea o alta atmosfera si o alta estetica; insa in Crystal ne bucura mai mult umorul de situatie.

Screenshot 2014-07-23 23.20.32

Latura cartoony nu a disparut complet…

Screenshot 2014-07-23 23.23.00

… dar nu prea-si are locul aici …

Screenshot 2014-07-23 23.27.22

… pentru ca anime-ul Crystal este altceva decat anime-ul vechi …

Screenshot 2014-07-23 23.08.54

… si starea personajelor poate fi sugerata si fara a le deforma excesiv.

Iar in acest episod ne-a amuzat o scena scurta dar adorabila, cand Mamoru (dupa ce si-a primit obligatoria hartie aruncata in cap) s-a aratat socat dupa ce a auzit-o din greseala pe Luna vorbind. Chiar ne era dor de o astfel de reactie, pentru ca Usagi nu prea a clintit in episodul 1 – desi, ce-i drept, credea initial ca viseaza. Mamoru intra “in spatiul personal” al lui Usagi, intimidand-o si mai tare si facand-o sa se inroseasca la fata. Scenele dintre personajele astea doua sunt delicioase in “Crystal” unde Mamoru, urmand exemplul manga, nu mai este atat de malitios cand se intalneste cu Usagi. Una din verigile slabe ale vechiului anime a fost, din punctul nostru de vedere, tocmai comportamentul initial al lui Mamoru. In timpul unei recente re-vizionari a primului sezon, ma uitam la felul in care “vechiul” Mamoru “se lua” de aceasta fata straina de pe strada, mai mica in varsta decat el si aparent neinteresata de el… si ma intrebam cine face asa ceva si de ce. Desigur ca atunci ne aflam la inceputul anilor ’90 cand relatiile love-hate erau foarte la moda prin comediile romantice, dar totusi ne bucuram ca acum vom putea trece mai repede peste aceasta faza a relatiei lor (spoiler: in manga Mamoru isi da seama ca Usagi e Sailor Moon in actul 3-4 si dupa aceea pun amandoi cartile pe masa in actul 6). Paradoxul este ca, acum cand lucrurile se misca mai repede, personajul pare sa fie mai simpatic decat ne era atunci cand aparea in numeroase episoade – mereu cu o replica acida pentru biata noastra Usagi. Probabil ca vechiul anime a transmis acest mesaj eronat si pentru ca a incercat sa pastreze “misterul” pana la finalul sezonului. A avut nevoie sa-l pastreze pe Mamoru ca personaj vizibil timp de 35 episoade, fara insa a-i schimba atitudinea fata de Usagi; astfel incat momentul revelatiei sa fie mai dramatic.

Nu avem de unde sa stim cu certitudine ca vor urma manga in privinta acestui personaj, desigur, dar pana acum nu am vazut modificari mari in ceea ce-l priveste.

Screenshot 2014-07-23 23.18.49

“Vorbea pisica!”

Screenshot 2014-07-23 23.19.19

“Eh, cum sa vorbeasca pisica?”

Screenshot 2014-07-23 23.19.192

“Eu sa vorbesc? Naaaah!”

In concluzie, ne place traiectoria pe care a luat-o SM Crystal si abia asteptam sa vedem cum evolueaza lucrurile, si cum va umple studio-ul cele 26 episoade alocate acestui prim sezon. Sunt zvonuri care zic ca primul sezon Crystal va acoperi si primul arc, cand lupta se duce impotriva Dark Kingdom, dar si al doilea arc, unde “cei rai” sunt clanul Black Moon iar personajele noastre principale calatoresc in viitor, spre Crystal Tokyo. Motivatia zvonului se afla in acea imagine eyecatch unde o regina Neo Queen Serenity tine sceptrul ei asemanator cu Cutie Moon Rod in mana. Imaginea este insa ambigua pentru ca regina nu-si poarta coroana ei distinctiva, iar in fundal se vede… Moon Kingdom. Insa nici nu are cum sa fie Printesa Serenity pentru ca aceasta nu a avut nici o legatura cu Cutie Moon Rod sau cu acel sceptru. Poate este “o gaselnita” speciala Sailor Moon Crystal si nu o vom putea intelege pana nu o vedem intamplandu-se/aparand pe ecran? Nu se stie… Iar un alt lucru care a dus la nasterea zvonurilor este faptul ca obiectele decorative “bonus” care sunt date cu editia speciala a DVD-ului Crystal contin si baghetele Inner Senshi din al doilea arc. Speram ca zvonul sa nu se adevereasca, mai ales ca marfurile oficiale au ajuns deja sa includa si obiecte vazute in SuperS si Stars, fara ca asta sa insemne ca intreaga manga va fi acoperita intr-un singur sezon (deci nu stim cat de mult ne putem lua dupa marfuri si obiecte bonus); dar ramane totusi de vazut in ce ritm se vor misca lucrurile dupa ce apar toate cele 5 senshi. Insa daca zvonurile se adeveresc, atunci am putea vedea finalul primului arc in episodul 13 – cam prea “grabit“, nu credeti? Avantajul ar fi ca vedem garantat si al doilea arc, chiar daca nu se reinnoieste anime-ul – dar din nou, dezavantajul ar fi o actiune grabita si niste personaje poate cam prea putin dezvoltate. Voi ce credeti?

Si cu toate acestea, cu toate ca momentan suntem foarte incantate de noul anime si au inceput sa apara teoriile despre el… NU episodul Crystal a fost punctul culminant al zilei noastre de sambata! Onoarea aceasta apartine clipului “Moon Pride”, lansat pe NicoNico si pe canalul YouTube al fetelor de la Momoiro Clover Z. In primul rand a fost prima data cand am auzit piesa in intregimea ei, dar… bucuria mare nu e piesa in sine, ci clipul ei. Acesta pune accent pe Serenity si Endymion, si echivalenta celor doi cu Sailor Moon si Tuxedo Kamen. Trecut-Prezent. Vedem si Silver Crystal in toata frumusetea lui: randat 3D sa arate ca un urias cristal Swarovski. De asemenea apar scene cu Inner Senshi, vedem o mare parte din transformarile fetelor, iar la final Sailor Moon & Co. vin spre noi ca pe catwalk. Clipul se incheie cu o versiune 3D a primei fotografii Sailor Moon Crystal data publicitatii: Sailor Moon intinzand mana spre Silver Crystal. Multe imagini foarte dramatice, iar unele din ele pot fi din viitoare episoade – altele probabil sunt animate special pentru videoclip… “Moon Pride” are acum aproape 1.800.000 vizionari si 16.300 like-uri pe YouTube – in doar 5 zile! Probabil ca acest clip a fost cea mai buna forma de publicitate pe care o puteau face pentru noul anime Sailor Moon Crystal: fiind scurt poate deveni viral cu usurinta, iar imaginile atractive dar nelegate intr-o poveste starnesc interesul si curiozitatea.

gif ser

Uitati link-ul spre Moon Pride: LINK

Si pagina noastra, unde va tinem la curent cu toate noutatile Sailor Moon: LINK