Review Riddick

ATENŢIE, ACEST REVIEW CONŢINE SPOILERS

În 2003, atunci când am văzut Pitch Black, am fost luat complet prin surprindere. În sfarsit vedeam un film SF horror care îmi dădea aceeaşi senzație ca Alien. Apoi, spre încântarea mea, am avut parte si de o animaţie din acelasi univers, The Chronicles of Riddick: Dark Fury, care a facut legătura dintre evenimentele din Pitch Black si urmatorul film din acest univers, The Chronicles of Riddick. Dar nu s-a terminat aici, în urma filmului The Chronicles of Riddick, apare şi unul dintre cele mai bune jocuri din 2004, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, povestea lui Riddick devenind deja o franciză. Dar apoi nu am mai auzit nimic despre Riddick până in 2009, când apare al doilea joc din serie, The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena, apoi, în afară de zvonuri răzlețe, a fost linişte până în 2012 când o fotografie de pe platoul de filmare a confirmat ca un nou film din universul lui Riddick este în producțit și va fi gata în 2013.

Spre bucuria mea și a fanilor, în luna Iulie (2013), filmul de animaţie de scurt metraj, Riddick: Blindsided este lansat pentru a face legătura dintre filmul The Chronicles of Riddick si Riddick.

RiddickPoster5

Riddick, comandantul general al flotei Necomongerilor, este trădat de subalternii săi, aceştia fiind nemulţumiţi că el refuză să accepte religia lor şi îl abandonează pe o planetă pustie. Din fericire descoperă un refugiu pentru vânatorii de recompense, aprovizionat cu resurse, dar, de asemenea află că, pentru a supravieţui, trebuie să se ferească de o rasa nativa de animale carnivore. Singura soluţie este să activeze un semnal SOS din refugiu, lucru care atrage mai mulți vânători de recompense care vor sa câştige banii oferiţi pentru capul său.

Filmul este facut cu buget mic pentru Hollywood, 38 milioane de dolari, majoritatea fiind din buzunarul lui Vin Diesel, o parte din ei accesați prin un împrumut bancar cu ipotecă pe casă. Drept urmare, nu m-am aşteptat la un blockbuster, ci la un film făcut cu pasiune, mai ales ca Vin Diesel îl planuia deja de 9 ani, conform cu declaraţia sa dintr-un interviu de acum câteva luni

Riddick mi-a adus aminte destul de mult de Pitch Black, mai ales din cauză că acţiunea este oarecum asememănătoare. Dacă în Pitch Black prima ora din film era bazată pe dezvoltarea personajelor pînă în puntul în care aveam sentimente pentru fiecare din ele, în Riddick nu am avut deloc parte de asa ceva. Dar, chiar dacă dezvoltarea personajelor este limitată, am simţit nevoie de mai multe detalii doar în 2-3 situaţii. Poate am trecut aşa usor peste aspectul acesta fiindcă stiu deja povestea lui Richard B. Riddick (Vin Diesel) din celelalte filme si jocuri, iar celelalte personaje nu m-au atras indeajuns de mult încât să mă facă să simt ceva pentru ele. Revenind la asemănările dintre Pitch Black şi Riddick, acestea se extind şi la comportamentul animalelor carnivore de care trebuie sa se ferească personajele, până la punctul în care in unele momente m-am întrebat dacă scenariştii s-au inspirat voit din primul film.

Filmul este unul foarte brutal şi sîngeros, așa cum se poate vedea și în trailer, efectele speciale specifice fiind construite foarte detaliat, spre bucuria mea şi a celor care apreciază astfel de detalii. Alegerea de a prezenta astfel de detalii foarte grafic a făcut ca filmul să primescă rating-ul R (restricted) din partea Motion Picture Asociation Of America, lucru destul de curoajos din partea producătorilor, dar care se pare că a adus un plus major la notorietatea filmului (filmele cu un astfel de rating fiind evitate de Hollywood). Restul efectelor vizuale şi imaginea sunt bune, dar pe alocuri ar mai fi avut nevoie de cizelare. De exemplu, animaţia generata pe calculator este uneori construită mai puţin detaliat, mai ales la cadrele largi. Dar pot să trec cu vederea ţinând cont de bugetul limitat şi că aceste detalii nu sunt foarte importante pentru poveste şi pentru atmosfera filmului.

Vin Diesel se simte în largul său în pielea lui Richard B. Riddick, mai ales că acesta este si rolul lui de suflet, aşa cum declara în interviul de care v-am spus mai sus. Din punct de vedere actoricesc, rolul lui Riddick este unul simplu, iar Vin Diesel îl joaca relaxat şi fără complicaţii, întruchipând natural anti-eroul pe care îl îndrăgesc toați spectatorii.

Karl Urban, în rolul comandantului Vaako, are, doar un rol minor, fiind pe ecran maxim 5 minute, spre dezamăgirea mea şi a majoritaţii celor din sala de cinema. Sper numai că într-un posibil viitor film din acest univers va avea iarăşi un rol important.

Spaniolul Jordi Mollà joacă în rolul vânătorului de recompense, Santana, personaj mult prea încrezător în abilităţile sale. Totuşi a jucat artificial şi forţat rolul, facând overacting în mai multe scene, lucru care nu s-a potrivit cu atmosfera generală a filmului.

Katee Sackhoff joacă rolul lui Dahl, o femeie mercenar care trebuie sa facă faţă avansurilor lui Santana. Relaţia dintre cele două personaje fiind și elementul de comedie neagra din film, ea respingândul pe Santana în moduri destul de dureroase şi sângeroase. Rolul i s-a potrivit lui Katee Sackhoff fiind convingătoare ca ucigaş plătit foarte greu de impresionat, dar, ca să fiu cârcotaş, dacă ar fi fost mai puţin “încordată” poate ar fi făcut un rol foarte bun.

Scenariul, scris de David Twohy (care a fost si regizor) şi Jim Wheat este simplu, cu acţiunea scrisă liniar, de la A la Z. Din păcate pare grăbit în unele locuri, lasându-mă cu întrebări fără raspuns şi cu convingerea că se putea scrie cu mai multă grijă. De asemenea, nu am înteles de ce acţiunea este atât de asemănătoare cu Pitch Black. Probabil au fost nevoiti să recicleze povestea de succes din primul film datorită bugetului mic, un scenariu original costând mai mult, alegere pe care sunt convins că unii fani nu o vor aprecia.

Lăsând la o parte probleme pe care le-am semnalat mai sus, care poti fi explicate destul de uşor ca fiind o conseciinţă a bugetului redus, filmul mi-a plăcut chiar dacă nu aduce prea multe la povestea lui Richard B. Riddick. Am și o slăbiciune pentru filmele cu buget redus care se construiesc cu pasiune de către oameni cu experiență, iar Riddick este unul dintre acestea. De asemenea, Vin Diesel vrea ca filmul Riddick să fie o relansare a francizei Chronicles of Riddick, la fel cum s-a întâmplat şi cu filmele The Fast and The Furious. Dacă s-ar întâmpla aşă, aş fi foarte fericit, căci Riddick este unul din personajele mele preferate. 7/10

Mulțumim CinemaCity și MediaPro Distribution pentru invitația la film.