Recenzie: Universitatea Monstrilor/Monsters University (2013)

Si uite ca, in aceasta saptamana, are loc si marea premiera, pe marile ecrane din Romania, a cele mai recente productiie Disney/Pixar: “Universitatea Monstrilor/Monsters University“. Am asteptat cu drag si emotie acest moment de acum mai mult de un an. Am scris articole peste articole despre cele mai recente stiri si am mers la avanpremiera topaind de fericire. Eh, mai are rost sa spunem ca suntem ca niste copii mici atunci cand vine vorba de o animatie? Nu cred… :P

poster universitatea mosntrilor

Universitatea Monstrilor” este prequel-ul filmului de animatie “Monsters INC.” lansat in 2001. La vremea respectiva Pixar a facut efectiv istorie in lumea animatiei. Detaliile animatiei, felul in care blana lui Sulley era realizata, idea complet noua de a crea o poveste draguta si amuzanta cu monstrii, a facut o lume intreaga sa se indragosteasca de aceasta lume. Si in filmul din 2013 calitatea imaginii si a detaliilor continua sa uimeasca. Pe langa personajele care, asa cum sublinia si colegul meu Daniel de la Animation Magazine, sunt mult mai atent realizate si mult mai fluide, decorurile sunt mici opere de arta. Universitatea in care se petrece o mare parte din actiune si, in special sala de cursuri pentru Scarers, sau casele fratiilor sunt realizata atata de realist incat ai putea crede, in unele momente, ca te afli la un film live-action.

monsters university frat

Dar cu toata aceasta maiestrie a imaginii, “Universitatea Monstrilor” nu este o animatie despre decoruri sau personaje bine desenate. Este o poveste despre intelegerea propriei persoane si acceptarea propriului destin. Si nu, nu in sensul rau al cuvantului. Destinul tau si acceptarea lui nu inseamna sa treci cu caplul plecat prin viata. Inseamna sa lupti realist cu lumea inconjuratoare, sa devii cu adevarat propriul stapan si sa aduci in fata calitatile tale reale si nu alea care iti imaginezi ca le ai.

In general sunt extrem de plictisita de vesnica afirmatie “Stay true to yourself” pentru ca multa lume are tendinta de a intelege din acest lucru ca orice idee ai despre tine, oricat de neadevarata este, trebuie sa o urmezi orbeste. O astfel de calatorie oarba incepe si Mike Wazowski care decide ca rolul lui (absolut) in viata este sa fie un scarer. Nu conteaza ca este un monstrulet dragut, nu conteaza ca lumea ii zice ca asta nu este de el. El stie ca trebuie sa fie acel ceva magnific din imaginatia lui. Munceste din greu, invata absolut toate manualele de la scoala si, atunci cand realizeaza ca visul sau nu este real,…aproape ca se prabuseste. Si aici intervine acel moment cand el isi da seama ca poate sa faca mult mai multe si sa-si exploateze calitatile (nebanuite) tot in domeniul iubit, dar privind lumea cu niste ochi optimisti si realisti.

Intreaga actiune a filmului este centrata in jurul unei competitii intre fratiile din campus. Rivalitatea dintre Mike si Sulley ii face sa piarda locul de la cursurile de scare, dar Mike reuseste sa o convinga pe decanul Hardscrabble (una dintre cele mai inversunate oponente ale lui) ca daca el intra intr-o fratie si castiga The Scare Games atunci intreaga echipa va putea sa se inscrie la cursurile de scare. Pe parcursul intregului film putem vedea cum munca asidua, determinarea si pasiunea pot da rezultate extraordinare, dar pot si crea iluzii. Lucrurile par extrem de bine la un moment dat pentru Ozma Kapa, mica fratie de monstri marginalizati, dar un adevar greu de acceptat iese la iveala si schimba cursul filmului si destinul personajelor.

monsters university scarers

Dar, asa cum subliniaza si cei de la Collider, Monsters University nu pare o lectie plictisita despre viata desi, la o prima vedere, poate aduce aminte de filme precum “American Pie Presents: Beta House” sau alte filme cu tineri realizate in anii ’80/90. Este un film inspirational, pentru copii, care merge pe aceasi directie educationala ca si Brave. Si da, mi-a placut mai mult decat Brave! Nu este neaparat cel mai bun film Pixar si uneori imi da impresia ca s-au concentrat mai mult pe desen si nu pe scenariu, dar nu este nici pe departe un film slab. Este doar altceva, un altceva care vad ca incepe sa domine lumea animatiei. Aproape ca as putea spune ca asistam la o intoarcere la seriile de desene animate din anii 80 sau 90 cand, la sfarsitul fiecarui episod, personajele principale tineau cate o mica lectie de viata. Acum aceste fragmente educationale s-au transformat in filme intregi si pot baga mana in foc ca vor domina box office-ul american cativa ani de acum incolo.

Asa ca, daca doriti sa petreceti o seara relaxanta, daca doriti sa vedeti o animatie frumoasa si daca ii iubiti pe Mike si Sulley, va recomand sa mergeti sa vizionati “Universitatea Monstrilor/Monsters University“.

Filmul este adus in Romania de catre Forum Film si il puteti viziona in locatiile Cinema City. Multumim frumos pentru invitatie.