Review Iron Man 3

Marvel a decis să contiune franciza sa de filme cu super eroi, în urma Iron Man 1, Iron Man 2 Avengers, etc.  oferind fanilor încă un film Iron Man plin de suspans, acţiune şi ego-ul lui Tony Stark.

iron_man_3_official-wide

Pentru a 3-a oara îl vedem pe Robert Downey Jr. interpretand personajul geniului-playboy-miliardar-filantrop Tony Stark/Iron Man.  De data aceasta el se  confruntă cu: probleme de anxietate rezultate în urma evenimentelor din filmul Avengers, cu versiunea teroristo-islamică (căci asta sau Coreea de Nord este la modă acum) a lui Mandarin (Ben Kingsley), cu subalternul lui Mandarin, Aldrich Killian (Guy Pearce) și cu lacheii acestora care au capacitatea de a se regenera și își pot creste temperatura corporala pana la 3000 (da, cu 3 zero) grade Celsius.

Spre deosebire de trailere si postere Iron Man 3 nu este atât de întunecat, ci este mai amuzant şi mai axat pe acţiune decat Iron Man 2, deşi motivele personajelor negative sunt mult mai obscure şi periculoase decât in filmele precedente.  Regizorul, Shane Black, care, de asemenea, a fost şi unul din scenarişti, s-a folosit de aproape toţi actorii pentru a doza momentele amuzante pe parcursul întregului film. Astfel a reuşit sa creeze un echilibu între umor şi dramă, ceea ce a ajutat destul de mult la destinderea tensiunii şi la acoperirea câtorva lipsuri în scenariu (despre care vă voi povesti mai jos).

Prima parte a filmului se concentrează mai mult pe imperfecţiunile lui Tony Stark care sunt accentuate mai ales de încercările sale de a lupta cu anxietatea, de faptul că Happy Hogan (Jon Favreau) a fost rănit grav de lacheii Mandarinului, de rapirea lui Pepper Potts (Gwyneth Paltrow), precum și de faptul că armura și casa sa au fost distruse. În partea a doua acentul se pune pe modalităţile în care Tony Stark reuseste să depăşească obstacolele psihologice şi să redevină un erou, cu ajutorul lui Harley (Ty Simpkins), un băiat care îl convinge că poate să facă asta și fără o armură high-tech.

Scenariul, în general, este bine scris, dar, din păcate, are câteva scăpări. Mi-aș fi dorit să știu mai multe despre puterile personajelor negative, dar tot ce ni se spune este ca au pornit de la ideea unei femei de stiință, Maya Hansen (Rebecca Hall), cu care Tony Stark a avut o aventură de o noapte cu 14 ani în urmă. La fel şi despre felul în care Maya și Aldrich Killian, un om de știință care a fost ignorat și umilit de Tony Stark, au ajuns să colaboreze și să pună bazele grupului Advanced Idea Mechanics

Nu m-am așteptat, de asemenea, ca Mandarinul să fie prezentat ca un tip foarte relaxat, amuzant și flegmatic. Pentru cineva care nu a citit benzile desenate și nu s-a uitat la serialele de animație, această alegere este bună, dar, ținând cont că Mandarinul este cel mai puternic inamic al lui Iron Man, mi-ar fi placut sa fie reprezentat mai fidel originilor sale. Am sperat până în ultimul moment că își va pune cele 10 inele și va provoca haos pe jumatate din planetă.

Ținând cont ca evenimentele din New York (vezi Avengers) influenţează multe dialoguri din filmul curent, m-aș fi așteptat să vedem măcar un cameo cu unul din personajele apărute acolo. Probabil Shane Black și ceilalți șcenariști au mizat pe faptul că, în Avengers, Tony Stark îi spune lui Captain America/Steve Rogers că este un singuratic, ori pe faptul că fiecare erou are probabil misiunea sa.

Mi-ar fi placut sa vedem mai multe armuri de-ale lui Iron Man, ținand cont că, teoretic, are deja 42 de modele. De asemenea, hainele nu ard la 3000 grade Celsius. Ori echipa de efecte speciale a găsit materiale complet ignifuge pentru Iron Man 3, ori avem parte iarăși de fizică inventată  la Hollywood. Pe langă asta, armura lui Iron Man, care în Avengers rezistă la o confruntare directa cu Thor și la fulgerele acestuia, aici se pare că poate fi topită cu ușurință și de cel mai de jos lacheu al Mandarinului.

Vizual a fost foarte bine realizat, ca aproape toate filmele cu buget cât PIB-ul unei țări mici. Acțiunea este rapidă, imaginile generate pe calculator sunt foarte bine realizate și credibile, scenele de lupta și de suspans fiind cursive și antrenante. Tensiunea a fost aproape palpabilă în unele momente, ceea ce mi s-a părut de lăudat. Tehnologia a fost reprezentata inovativ și fără zgârcenie și avem parte de multe explicații si indicii despre felul cum funcționează armurile lui Iron Man.

Robert Downey Jr. intră iarăși cu succes in pielea lui Tony Stark/Iron Man și joacă cu o carismă greu de egalat. Poate chiar îi place personajul pe care îl joacă și nu am observat niciodată că ar încerca să ”falseze”. Probabil Robert Downey Jr. este fan al benzilor desenate și cunoaste foarte bine personajul.

Chiar dacă mi-am exprimat mai sus nemulțumirea fața de felul cum a fost folosit pesonajul său de către șcenariști, Ben Kingsley este foarte amuzant în rolul Mandarinului și m-a luat complet prin surprindere. A fost original, creativ și a reușit să îmi acapareze toată atenția în scenele în care a fost prezent.

Don Cheadle (James Rhodes / War Machine) este un actor talentat și are o chimie foarte bună cu Robert Downey Jr., dar dintr-un motiv greu de ințeles, producatorii au preferat să dezvolte foarte puțin acest aspect în favoartea relației de dragose dintre Tony Stark și Pepper Potts

Guy Pearce a avut un rol care i s-a potrivit ”ca o mânușă” reușind sa fie foarte credibil în rolul lui Aldrich Killian. Calm și precis în momentele de suspans, agresiv în scenele de acțiune și aprope la fel de inteligent ca și Tony Stark

Ca și în celelalte filme din universul Iron Man, Gwyneth Paltrow mi-a dat impresia că se forțează să joace rolul lui Pepper Potts. Nu mă înţelegeți greșit, nu pot sa îi reproșez nimic la felul cum o interepretează pe Pepper, dar am trăit mereu cu impresia că joaca doar un nou personaj. Probabil nu ştie nimic despre universul Marvel şi nici nu este interesată.

Iron Man 3 până la urma un film bun, dar nu excelent. Ca film care să continue povestea din primele 2 filme Iron Man este excelent. Dar ca un omagiu pentru universul Marvel este dezamăgitor.  7,5/10

Mulțumim Cinema City pentru invitația la film.

Iron Man 3 va fi disponibil în cinematografele din România începând cu data de 26 Aprilie 2013