Recenzie Oblivion

”Sunteți o echipă eficentă?”

Peste aproximativ 60 de ani în viitor, când, în urma unui atac asupra Pământului de catre o rasă de extraterestri, Luna este distrusă și omenirea este adusă în pragul extincției. Oamenii au reușit să caștige razboiul, dar costul a fost uriaș, Pământul fiind acum nelocuibil, scoarța acestuia fiind mult afectată de curemure provocate de distrugerea Lunii . Populația care a reușit sa supraviețuiască a părăsit planeta și locuiește acum pe Titan (cel mai mare satelit natural al lui Saturn).

oblivion-movie-1920x1200

Pe Pământ a mai ramas doar o echipă ”eficientă” de 2 oameni, Jack (Tom Cruise) si Victoria (Andrea Riseborough)  care sunt coordonați, de pe o stație spațială care orbitează planeta, de Sally (Melissa Leo). Jack este mecanicul perfect, care se ocupă de repararea și buna funcționare unor centrale care produc energie din apa de mare și a dronelor care păzesc acele centrale, iar Victoria este ofițerul său de comunicații. Paza centralelor este necesară căci se pare că încă mai exista extratereștrii rămași pe Pământ în urma razboiului.

Dar totul nu este atât de simplu, Jack nu este atat de ”eficient” pe cât pare, are mereu vise în care apre o femeie, Julia (Olga Kurylenko), cu toate că memoria i-a fost ștearsă din motive de securitate. Este constant curios în legătură cu istoria Pământului, chiar dacă ordinele sale sunt să îl intereseze doar slujba pe care o are, fără alte întrebări. Însă curiozitatea îl conduce să descopere că încă mai sunt oameni pe Pământ, conduși de Beech (Morgan Freeman) și de Sykes (Nikolaj Coster-Waldau, sau Jamie Lannister, cum este cunoscut mai nou)

Scris de Joseph Kosinski, Michael Arndt , Karl Gajdusek și regizat de Kasinski (TRON: Legacy), Oblivion este adaptat dupa un roman grafic (nepublicat) scris tot de regizor.

Povestea se concentrează pe Jack și pe conflictul său interior: să își facă treaba sau să procrastineze și astăzi in favoarea curiozității? Asta se intâmplă în detrimentul Victoriei care cred ca ar fi avut nevoie de ceva mai multa dezvoltare. Din păcate scenariștii și regizorul nu s-au folosit mai mult de talentul actoricesc al actritei britanice Andrea Riseborough (nominalizată la premiile BAFTA). Ea reuseste de cele mai multe ori să îl depășească pe Tom Cruise și să pară mai credibila decat el în reprezentarea relației dintre Victoria și Jack

Dar asta nu înseamnă că Tom Cruise a făcut o treaba rea, dimpotrivă, îl interpretează neașteptat de bine pe Jack, chiar reușind să fie credibil în reprezentarea conflictului interior al acestuia și în relația cu celelalte personaje.

Inevitabil, celelalte personaje sunt dezvoltate puțin sau deloc chiar dacă avem explicatii, povestiri sumare și amintiri. De exemplu Beech apare maxim 15 minute în tot filmul, mult prea puțin timp pentru a fi dezvoltat.

De la această omitere de a dezvolta celelalte personaje importante, am avut impresia că unele parți din scenariu au fost rescrise în grabă. Unele detalii fiind supra-explicate, iar altele fiind neclare.

Vizual, filmul este foarte bine facut, un deliciu pentru ochi aș putea spune. Regizorul Joseph Kosinski, împreună cu directorul de imagine, Claudio Miranda și cu designerul de productie Darren Gilford au reușit sa faca o treaba foarte bună, majoritatea locațiilor și a peisajelor (reale sau generate pe calculator) fiind luminoase, minimaliste, spectaculoase și alese foarte bine pentru reprezentarea distrugerii provocate de dezastre naturale și de razboi. Asta a fost reusit și datorită faptului că producatorii au ales Islanda ca locație pentru filmari, ceea ce a dus la folosirea unui numari minim de imagini generate pe calculator. Click aici pentu mai multe detalii cu locațiile behind the scenes.

Gustul artistic al lui Joseph Kosinski se poate observa foarte usor (mai ales dacă ați văzut TRON: Legacy), toate scenele sunt curate, usor de privit și plăcute, fără mișcări bruște de cameră, conform cu acțiunea, sau unghiuri dificile de urmărit, asa cum este noua modă la Hollywood.

M.8.3, Joseph Trapanese și Anthony Gonzalez au compus una dintre cele mai bune coloane sonore pe care le-am auzit. Aceasta a reușind, de cele mai multe ori, să fie liantul dintre celelalte elemente ale filmului. O pot compara cu coloana sonora din seria de jocuri Mass Effect sau din filmul Inception. Totuși cred că în unele momente a fost prea ”epică”, momente în care, probabil, s-ar fi potrivit ceva mai liniștit sau chiar nici un fel de muzică, dar asta este doar o părere personală

În concluzie, un film SF-Cyberpunk elegant și deprimant, cu peisaje superbe și poveste interesantă, care a reușit de mai multe ori să mă facă să mă simt cu ”inima în găt” și care m-a pus pe gânduri. 8,5/10

Multumim Ro Image pentru invitatie. Nu uitati sa dati LIKE paginii lor pentru a fi la curent cu toate noutatile cinematografice.

• Alex

Mie mi-a placut cel mai mult realizarea grafica , elementele asemanatoare cu Tron din punctul asta de vedere , nu sunt deloc greu de intuit insa aduc ceva special filmului. Scenariul mi s-a parut cumva rupt dintr-un viitor nu foarte greu de imaginat care te poate pune pe ganduri cu privire la ceea ce consideram in general a fi viata inteligenta non-terestra. Ma bucur ca am avut ocazia sa-l vad , chiar merita! :)