Recenzie Batman: The Dark Knight Returns, Part 1

ACEST REVIEW CONTINE SPOILERS

Dupa succesul filmului de animatie Batman: Year One, cei de la DC Comics si Warner Premiere au facut o alegere inteleapta in a ecraniza inca un roman grafic al lui Frank Miller, foarte apreciat de fani si de critici, Batman: The Dark Knight Returns.

Incercarea de a compara Batman: The Dark Knight Returns, Part 1 cu recenta trilogie a lui Christopher Nolan este inevitabila, mai ales datorita numelui si din cauza ca au fost lansate impreuna intr-un Box-set DVD/Blu-Ray. Totusi comparatia ar fi o greseala, un film este animatie, celelalte 3 nu sunt, dar si povestea este complet diferita.

Gotham se deterioreaza, au trecut 10 ani de cand Batman a fost vazut ultima oara, Bruce Wayne are acum 55 de ani si s-a retras complet din viata de justitiar, iar o organizatie criminala, numita The Mutants, incepe sa aiba din ce in ce mai multa putere. Chiar daca Bruce Wayne nu a mai luptat cu raufacatorii de mai bine de un deceniu, este inca foarte abil din punct de vedere fizic pentru a imbraca iarasi costumul lui Batman cand problemele orasului devin prea mari.

Cand am auzit ca va fi facut un nou film pe baza unuia dintre romanele grafice ale lui Frank Miller, m-am asteptat ca stilul de animatie al filmului sa fie asemanator cu cel al romanului, adica alb-negru si intunecat. Din pacate, stilul ales este unul mai usor de inteles de majoritatea celor care vor privi filmul, stil asemantor cu serialul de animatie din anii ’90, dar pe mine aceasta alegere nu m-a atras intr-un mod special. In roman, grafica intunecata ajuta foarte mult la senzatia de distopie a povestii, dar animatia nu transmite aproape deloc acest sentiment. Totusi, pe parcursul filmului, mai ales in scenele de lupta, nu am mai bagat de seama acest aspect.

Totusi se simte nevoia de mai multa profunzime, atat pentru poveste cat si pentru personajul principal. In aceasta privinta au fost ratate unele oportunitati de catre producatori, mai ales ca filmul este facut in doua parti, ceea ce ar fi permis o desvoltare mai mare. O oportunitate foarte mare ar fi fost faptul ca Bruce Wayne incepe sa fie bantuit de personalitatea lui Batman cand criminalitatea in Gotham creste alarmant, dar acest moment vine si trece mult prea repede. Probabil au vrut sa se concentreze mai mult pe partea de divertisment (a se citi comercialism), decat pe partea psihologica.

De asemenea, inca o oportunitate foarte buna de a oferi profunzime filmului care a fost ignorata de producatori este ca in romanul grafic avem parte de momente in care ne sunt prezentate gandurile lui Batman, mai ales in scenele de lupta, unde aflam cat de rece si calm este el pe interior, chiar daca pericolul la care se expune este extrem. In film acestea lipsesc cu desavarsire cu toate ca ar fi ajutat foarte mult la dinamica filmului: ganduri calme cu actiune rapida. Din pacate filmul este destul de liniar.

In legatura cu actorii folositi pentru voce nu am nici o nemultumire. Peter Weller este foarte bun ca vocea lui Bruce Wayne/Batman dar simt ca echipa de productia ar fi facut o treaba si mai buna daca s-ar fi folosit de vocea lui Kevin Conroy (serialul de animatie Batman din anii ’90, Justice league, etc). David Selby este bun ca vocea Comisarului Gordon, chiar daca personajul lui apare prea rar in film. As fi vrut sa stiu mai multe despre relatia sa cu Bruce Wayne. Wade Williams a facut o treba buna in rolul lui Harvey Dent/TwoFace chiar daca si acest personaj este uimitor de putin folosit in film (totusi este unul dintre inamicii principali ai lui Batman)

Scenariul este simplist si uneori sare de la o idee la alta mult prea repede si fara prea mutle explicatii devenind dificil de urmarit, lasandu-ma sa sper ca voi intelege mai tarziu ce s-a intamplat. De asemenea imi da impreasia ca a fost scris mai mult pentru adolescenti, decat pentru persoane mature chiar daca scenele sangeroase nu lipsesc.

In concluzie filmul a fost bunicel dar nu se poate compara cu romanul grafic de unde este inspirat. Pana la urma intr-un roman grafic autorul se poate folosi de motive si efecte literare care sunt extrem de greu de transpus intr-un film.