Recenzie Batman: The Dark Knight Rises

Batman Begins lupta imptriva fricii. The Dark Knight lupta impotriva haosului. The Dark Knight Rises lupta impotriva durerii.

Momentul a venit in sfarsit. Speculatiile si zvonurile nu-si mai au rostul acum. Batman: The Dark Night Rises a ajuns in sfarsit in cinematografe si este actul final in trilogia epica a lui Christopher Nolan.

Rar este un film atat de anticipat si discutat, chiar cu luni inainte de lansare. Incepand de acum un an cand primele detalii despre film au inceput sa apara si Bane (Tom Hardy) a fost anuntat ca personajul negativ din film, multi fani ai seriilor de benzi desenate Batman au incercat sa afle planurile lui Nolan pentru Bruce Wayne/Batman (Christian Bale). Va avea regizorul control deplin si va fi fidel povestii din benzile desenate cand Bane ii rupe spatele lui Batman?

Cu toate acestea, Nolan este un maestru in joaca cu asteptarile publicului. Nimeni nu parea sa ia in considerare faptul ca el va începe filmul cu Bruce Wayne deja un om rupt, atat fizic cat si spiritual. Un om retras complet, schilodit de zilele de lupta impotriva criminalitatii opt ani mai devreme si daramat emotional datorita uciderii lui Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal) de catre Joker (Heath Ledger). Viaţa lui Wayne este alimentata de furie, durere si de dorinta de a muri. Aparitia lui Bane (Tom Hardy) care vrea sa distruga orasul Gotham folosindu-se de o arma nucleara si prima lupta serioasa cu acesta ii ofera ocazia sa incerce sa isi indeplineasca aceasta dorinta.

Scenariul este scris inteligent si ii permite lui Nolan sa ridice personajul principal din tendinetele autodistructive. Singura obiectie majora este ca in prima jumatate filmului, Bruce Wayne / Batman nu apare decat fugar, fiind folosit foarte putin, in favoarea construirii povestii si dezvoltarea personajelor secundare si a firului narativ, usor de inteles avand in vedere complexitatea acestuia.

Nu m-am simtit in nici un moment plictisit, chiar daca The Dark Night Rises are aproape 3 ore. Imaginea si efectele speciale sunt uimitoare, iar Hans Zimmer a compus o coloana sonora excelenta care m-a facut sa ma simt inclus perfect in atmosfera filmului.

Nivelul de actorie a fost la cotele cele mai inalte, din partea tuturor actorilor. Christian Bale, care a jucat exemplar in Batman Begins si in Batman: The Dark Knight, reuseste in The Dark Night Rises sa il joace perfect pe Bruce Wayne deprimat, retras si rupt de orice dorinta de socializare. Gary Oldman, Morgan Freeman, şi Michael Caine exceleaza in rolurile familiare, dar noile personaje sunt cele care stralucesc cu adevarat. Marion Cotillard o portretizeaza pe Miranda Tate, o asociata frumoasă a lui Bruce Wayne in cadrul Wayne Enterprises care inca nu a renuntat la el. Anne Hathaway (de care m-am indoit initial) resuseste sa o portretizeze aproape perfect pe Selina Kyle / Catwoman, cu replici inteligente, planuri ingenioase, abilitati letale de lupta si un costum decent.

Joseph GordonLevitt joaca rolul unui tanar politist, John Blake, idealist, onorabil si curajos. O prezenta puternica si noua in politia din Gotham, el inca mai crede in Batman, dar de asemenea crede ca trebuie sa isi faca si partea sa, concentrandu-se pe munca sa in politie.

Din distributie Christian Bale si Michael Caine, stralucesc cel mai mult… urmati de Joseph GordonLevitt si Anne Hathaway. Tom Hardy, in rolul lui Bane dovedeste ca poate juca foarte bine rolul un personaj negativ puternic, chiar daca poarta o masca pe fata. Totusi refuz sa-l compar cu Joker (Heath Ledger), chiar daca initial as fi fost tentat sa o fac. Este vorba de doua personaje foarte diferite, jucate de actori foarte diferiti.

Bane este primul personaj negativ din toate filmele Batman care imi provoaca antipatie cu adevarat (pe langa Mr .Freeze, dar aici am motive complet diferite), dar in acelasi timp ma atrage. Foarte multa lume a fost extrem de curioasa sa vada cum il va juca Tom Hardy pe unul dintre cei mai periculosi si inteligenti, daca nu chiar cel mai inteligent, adversar al lui Batman. Nu am ce sa reprosez.

Din pacate aceasta abundenta de personaje, chiar daca sunt jucate exemplar, rapesc timp pretios de care ar fi trebuit sa profite Bruce Wayne/Batman, iar determinarea sa autodistructiva nu este exploatata in totalitate.

De asemenea filmul a fost si inconsecvent uneori. De exemplu, puterea armamentului elicopterului lui Batman. Intr-o scena rachetele sale sunt extrem de puternice si pot distruge cu usurinta mai multe masini dintr-o singura lovitura, dar in scena urmatoare nu poate zgaria un camion blindat sau sa ii sparga anvelopele.

Ca in majoritatea filmelor cu Batman, politistii sunt portretizati ca niste idioti care nu stiu nici macar cum sa se lupte cu adversari inarmati. Merg cu manile goale impotriva unei armate de huligani inarmati cu mitraliere, lansatoare de rachete si tancuri. Nu are sens.

Aproape nimeni, in afara de personajele negative, nu foloseste arme. Ei ameninta Gotham cu o bomba nucleara, omora sute, daca nu mii, de oameni nevinovati, declara ca sunt in razboi, dar aproape niciodata nu sunt folosite arme de foc (eficient) impotriva lor.

Dar trebuie sa recunosc ca incerc sa fiu carcotas caci in final am fost foarte multumit de opera lui Christopher Nolan. Filmul este plin de actiune, suspans si tensiune. Daca v-au placut primele doua filme, sau cautati o versiune mai realista a lui Batman decat cea din benzile desenate, nu o sa dati gres cu finalul trilogiei.

The Dark Knight Rises este mai bun decat Batman Begins, dar comparativ cu The Dark Knight, nu stiu care ma atrage mai mult. Va las pe voi sa raspundeti la aceasta dilema.

Multumim MediaPro Distribution si CINEMA CITY pentru invitatia la film la Samsung IMAX – Cinema City Cotroceni.

Batman: The Dark Night Rises are premiera vineri, 27 Iulie 2012