Recenzie Men In Black 3

A fost in 1997, cand Men In Black a aparut pe marele ecran cu o asociere de succes intre Will Smith si Tommy Lee Jones în calitate de parteneri putin probabili pentru protejarea Pamantului impotriva relelor universului, cu actiune, efecte speciale si doze generoase de comedie combinate intr-o singura reteta de succes. Regizat de catre Barry Sonnenfield, a revenit cinci ani mai tarziu cu o continuare (nu foarte reusita, ce-i drept, dar tot amuzanta). Sansele pentru un al treilea film au stagnat pentru o perioada si mai lunga de timp, in cele din materializandu-se dupa un deceniu si, inevitabil, profitand de inutilitatea efectelor 3D (caci asa este la moda).

Desi mi-a placut primul Men In Black si Men in Black 2 mi s-a parut acceptabil, am avut indoieli cu privire la acest al treilea film. Aproape toate continuarile la filme de succes au fost dezamagitoare si imi puneam mereu intrebarea: oare acesta va fi mai prost decat celelalte doua filme MIB, sau mai mai bun?

In cazul in care nu ati vazut trailer-ul, in Men In Black 3, agentul J (Will Smith) si agentul K (Tommy Lee Jones) investigheaza evadarea lui Boris the Animal (Jemaine Clement) dintr-o inchisoare de maxima securitate, aflata pe Luna, in timp ce incearca sa isi rezolve problemele personale pe care le au. Cu toate acestea, K este sters din istorie in circumstante misterioase, singurul care ramane cu amintiri despre el fiind J. Primul suspect in acest caz este Boris, care vrea sa se razbune pe K pentru pierderea unui brat, inchiderea sa intr-o inchisoare si extinctia rasei sale. J realizeaza ca Boris a calatorit in trecut si l-a omorat pe K cand acesta era inca un tanar agent MIB. Refuzand sa isi lase partenerul sa dispara in neant, J se decide sa faca si el o calatorie in timp, pana in anul 1969, pentru a-l salva si in cele din urma intalneste versiunea mai tanara a lui K (Josh Brolin). Cumva influente din Back to the Future?

Poate sunt putin mai credul cand vine vorba de science-fiction, dar aceasta combinatie intre Men In Black si Back to the Future a fost, probabil, una dintre cele mai bune continuari pe care le-am vazut in ultimii ani. Smith si Brolin au facut o treaba buna in acest film, amandoi reusind sa readuca in prim-plan cooperarea eficienta dintre parteneri din primul MIB. Smith are in continuare acelasi sarcasm si aceleasi glume amuzante, in timp ce Brolin reuseste foarte bine sa se foloseasca de umorul sec si sa il imite aproape perfect pe batranul K, reusind sa convinga ca versiunea mai tanara a acestuia. Tommy Lee Jones, pe de alta parte, are un rol mult mai limitat in film decat am anticipat. Desi el joaca un rol cheie in poveste, Jones apare destul de putin timp pe ecran, lucru de care sunt dezamagit. Mi-a placut dintotdeauna rolul lui de agent monoton care are, totusi, momente in care dovedeste faptul ca este o fiinta umana, la pachet cu sentimente si emotii.

Indiferent de nivelul de actorie, povestea a fost mult mai buna decat cea din MIB 2. Sa nu ma intelegeti gresit, acest film nu are intriga cea mai originala si a fost destul de previzibil, dar totusi a avut cate ceva pentru toata lumea. Cateva scene de lupta incitante, unele urmariri rapide, precum si utilizarea tehnologiei intr-un mod ingenios ar trebui sa fie destul de distractive pentru public. Echipa de productie a facut o treaba buna in ceea ce priveste efectele speciale:  fiinte extraterestre, mazga care ramane in urma lor dupa ce explodeaza, gadget-uri si lasere. Cu toate acestea, ceea ce a contribuit la menţinerea filmului la un nivel interesant a fost Boris, personajul negativ (Jemaine Clement). Spre deosebire de personajul negativ principal din MIB 2, Boris a reusit sa transmita senzatia de amenintare, de pericol. Vendeta lui personala impotriva agentiei Men In Black a ajutat, de asemenea, in crearea unei povesti mai interesante si mai bine integrate in universul MIB. Totuşi, vocea pe care Jemaine Clement a preferat sa o foloseasca pentru Boris a fost mai de graba amuzanta decat amenintatoare, dar probabil asta s-a urmarit de catre regizor/scenaristi.

Exista totusi cateva lipsuri in aceasta noua iteratie din serie. Unele din personajele clasice au avut parte de doar cateva secunde in film sau au lipsit cu desavarsire. Desi personaje noi, cum ar fi Griffin (Michael Stuhlbarg) si agentul O (Emma Thompson / Alice Eve), sunt adaugiri binevenite, exista unele personaje care nu ar fi trebuit sa fi fost eliminate, cum ar fi Agentul Z sau Jeebs. Un alt punct slab este filmarea in 3D, care a fost putin prea folosita in anumite momente. Se poate vedea clar ca imaginea si cadrele au fost aranjate in asa fel incat sa fie cat mai bine puse in evidenta de tehnologia 3D. Sunt de parere ca aceasta obsesie in obtinerea de imagini 3D cat mai spectaculoase duce la sacrificiul altor parti din film.

Scenariul este amuzant si bine scris, in cea mai mare parte, desi sunt destule gauri in continuitatea povestii, precum si greseli evidente. Relatia dintre agentul K si agentul O ar fi putut fi mai detaliata, avand in vedere ca era “povestea romantica obligatorie” filmelor de Hollywood; astfel, acest fir al povestii a ramas complet ne-exploatat. Din seria “greseli de continuitate istorica” vreau sa mentionez una din cele mai usor de ghicit de catre fanii SF: momentul in care J vorbeste cu versiunea tanara al lui K si mentioneaza expresia “Jedi Knight Mind Tricks”. Fata lui K arata de parca ar fi inteles perfect expresia, chiar daca aceasta parte a filmului are loc in 1969. Star Wars a aparut in 1977.

Chiar daca acest film are in continuare acelasi stil ca si filmele MIB anterioare, unele lucruri s-au schimbat. De exemplu, am simtit ca de data aceasta nu mai este vorba de extraterestrii si problema lor cu Pamantul fiind in calea unei autostrazi interstelare (vezi The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) ci mai degraba este vorba despre relatia dintre personajele principale. J si K sunt centrul acestui film si nu sunt prea multe elemente care sa ne distraga de la povestea lor. Un adevarat bromance.

MIB 3 este cu siguranta un film tipic de actiune SF, un film distractiv de care se vor bucura mulţi fani ai seriei. Echipa de productie s-a întors la primul film pentru a corecta greşelile din MIB 2 si, in pare parte au reusit. Cred ca acesta este finalul francizei Men in Black si are o concluzie potrivita pentru o poveste inceputa acum 15 ani. Dar cine stie? Poate vor continua in acest fel si vom vedea partea a 4-a in 2032 si a 5-a in 2072, pe care le voi viziona cu placere, cu conditia ca Tommy lee Jones sa fie inca viu si sa joace in ele.

Multumim InterComFilm Ditribution si CINEMA CITY pentru invitatia la film la Samsung IMAX – Cinema City Cotroceni

• moa

am sa merg sa-l vad si eu , si da, m-as bucura sa regasesc aceeasi savoare a primului film.

• Razvan

Foarte tare recenzia!

• Cristina

Imi place foarte mult recenzia, o sa merg si eu sa-l vad. La cat mai multe!

• Mereu am fost fan Men in Black asa ca am fost nerabdatoare sa citesc recenzia pe care ai facut-o. Mi se pare ca ai reusit sa evidentiezi complex si pertinent aspectele senificative ale filmului, ceea ce face Men in Black sa fie un SF diferit de toate celellalte, gen umorul specific, tools-urile speciale si, bineinteles, cireasa de pe tort, Tommy lee Jones. Multumesc de recenzie, este una foarte reusita, si sper sa citesc mai multe de acest fel pe desenele copilariei!

• Multumesc mult pentru comentarii. Nu ma asteptam sa fie recenzia atat de apreciata (sper sa nu mi se urce la cap :P )